Seriealbum-förlaget Cobolt ska verkligen ha en eloge. Sedan något år tillbaka ser de till att den belgisk/franska serietraditionen återigen finns tillgänglig i Sverige (något som var legio under 70/80-talen). Deras ambitiösa albumutgivning av dessa klassiska serier har nu nått fram till Spirou - tecknaren André Franquins Svarta Idéer. Dystopiska skämtteckningar i tusch som en depressiv Franquin ritade med start av slutet på 70-talet och några år framåt. Trött som han verkar ha varit både på serieskapandet och världen i stort. Om Franquin kunde vara makabert rolig i Gaston, är han här träffande totalt svartsynt. Men hans humanism och totala geni hade inte gått förlorat i ångesten. Svarta Idéer kom så småningom samlade i en volym att bli en klassiker, och samtidigt en sorglig påminnelse om att André Franquin efter detta lyckade experiment nästan helt slutade att rita serier överhuvudtaget.
Lite musik och en massa film. Modernistisk arkitektur blandas med metaforisk dödsångest.
lördag 5 september 2015
Franquins svarta idéer
Seriealbum-förlaget Cobolt ska verkligen ha en eloge. Sedan något år tillbaka ser de till att den belgisk/franska serietraditionen återigen finns tillgänglig i Sverige (något som var legio under 70/80-talen). Deras ambitiösa albumutgivning av dessa klassiska serier har nu nått fram till Spirou - tecknaren André Franquins Svarta Idéer. Dystopiska skämtteckningar i tusch som en depressiv Franquin ritade med start av slutet på 70-talet och några år framåt. Trött som han verkar ha varit både på serieskapandet och världen i stort. Om Franquin kunde vara makabert rolig i Gaston, är han här träffande totalt svartsynt. Men hans humanism och totala geni hade inte gått förlorat i ångesten. Svarta Idéer kom så småningom samlade i en volym att bli en klassiker, och samtidigt en sorglig påminnelse om att André Franquin efter detta lyckade experiment nästan helt slutade att rita serier överhuvudtaget.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar