torsdag 22 september 2011

REM RIP.

Jag fick precis veta att REM har splittrats. Självklart sörjer jag det band som var den första grupp som jag kom att älska förbehållningslöst i trettonårsåldern. Jag kan nog säkert säga att REM kom att definiera mitt fortsatta musiklyssnande, även om jag efter en tid temporärt tröttnade på dem, efter att ha spelat främst Automatic For The People sönder och samman (det är troligtvis 90-talets mest helgjutna album).

Även om det var tio år sedan REM gjorde ett riktigt storartat album (Reveal), känns det trist att vi inte kommer få följa gruppens äventyr något mer. REM var aldrig rädda för att vara pretentiösa, bejaka ljuva popmelodier eller föra oväsen, samt att alltid ta det där lite oväntade steget. Just därför var de ett sådant magnifikt band.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar