torsdag 8 oktober 2015

Grattis Svetlana Aleksievitj.


Den första och bästa bästa bok som jag läst 2015 är Svetlana Aleksijevitjs Tiden Second Hand. I en allt slitnare pocketupplaga hängde hennes mäktiga mosaik med mig under januaris första dagar i kollektivtrafik, på flyg, under kaffesittningar och på Oslos gator där jag då befann mig. Att hon får årets Nobelpris i litteratur känns med denna hypnotiserande läsning i minnet helt följdriktigt. Utan att ha läst något mer ännu av Svetlana Aleksievitj, kan jag lova att hennes litterära projekt är en fullkomligt unik skildring av den sovjetiska människans liv och vedermödor. När man läser Tider Second Hand så måste man nypa sig i armen, denna smärta, denna orättvisa som drabbade helt vanliga människor i vad som på pappret kunde ha varit världens rikaste land. Extra smärtsamt för de som trodde på utopin men blev grundligt lurade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar