tisdag 28 december 2010

Boken om boxarna.



När det för några år sedan kom fram att falska versioner av Andy Warhols kända Brillo-boxar hade sålts för stora belopp blev det en stor skandal som hotade den nu avlidna museimannen Pontus Hultens goda rykte. Thomas Anderberg har nu skrivit Den stora konstsvindeln för att bringa ordning i oredan med lådorna. Några svar ger han inte men för fram olika motiv och hypoteser (det lutar åt ett misstag eller att Hulten ville spela en kapitalistisk konstvärld ett spratt). Dessutom berättar han hela bakgrundshistorien och för en konstfilosofisk diskussion om vad som kan betraktad som "konst". Warhols Brillos var ju exakta kopior av en produkt som redan fanns och de användes av konstnären för att ge en kommentar till konsumismen, vilket krävde en mängd staplade lådor på samma plats, men var och en för sig blev varje enskild Brillo-box till Warhol - artefakter med ett egenvärde. En intressant paradox som förklaras av en tilltagande kändiskult i konstvärlden som ofta överskuggar de enskilda konstverken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar