Den store franska regissören Alain Resnais har lämnat oss nittioett år gammal. Det var ett liv väl spenderat och han var aktiv in i det sista (han var vid sin död aktuell med en ny film). Allt Alain Resnais gjorde var inte bra, ibland var han olidligt pratigt pretentiös, men å andra sidan var han aldrig ointressant. Han kommer främst att bli ihågkommen för de mångbottnade och ödesmättat vackra filmerna Hiroshima Mon Amour & I Fjol I Marienbad, två filmer som väl definierar själva essensen av europeisk auteur-cinema. Speciellt Hiroshima ifrån 1959 ät en film som förändrade filmhistorien för alltid, här kan vi verkligen tala om ett före och ett efter. Filmens bildspråk kom att spöka i nästan i all möjlig annan film därefter.
Lite musik och en massa film. Modernistisk arkitektur blandas med metaforisk dödsångest.
söndag 2 mars 2014
Alain Resnais R.I.P.
Den store franska regissören Alain Resnais har lämnat oss nittioett år gammal. Det var ett liv väl spenderat och han var aktiv in i det sista (han var vid sin död aktuell med en ny film). Allt Alain Resnais gjorde var inte bra, ibland var han olidligt pratigt pretentiös, men å andra sidan var han aldrig ointressant. Han kommer främst att bli ihågkommen för de mångbottnade och ödesmättat vackra filmerna Hiroshima Mon Amour & I Fjol I Marienbad, två filmer som väl definierar själva essensen av europeisk auteur-cinema. Speciellt Hiroshima ifrån 1959 ät en film som förändrade filmhistorien för alltid, här kan vi verkligen tala om ett före och ett efter. Filmens bildspråk kom att spöka i nästan i all möjlig annan film därefter.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar