söndag 9 mars 2014

Stoppa Oswald!


Det är lite pinsamt att jag först nu läst min första roman av Stephen King. Vet inte om det är för att skräck-buggen aldrig gripit tag i mig riktigt, eller om jag haft fördomar om att det som han skriver är skräp. När Stephen Kings mastodontprojekt 22/11 1963 om en man som reser tillbaka i tiden för att stoppa Lee Harvey Oswald från att mörda president Kennedy, nu släppts på svenska, kunde jag inte låta bli att ge Stephen Kings försök i genren "den stora amerikanska romanen" en chans.

Jag ångar inte att jag gav Stephen King en chans ca tjugo år efter alla andra. 22/11 1963 är en mäktig roman med tillräckligt många twistande turer för att hålla intresset uppe på helspänn under 800 sidors läsning. Det är en spänningsroman, men också en tidsskildring av ett USA som i början på 60-talet både var ett bättre land än dagens och inte, samt inte minst författarens bidrag till teorierna kring Kennedy-mordet och den dekonstruerade mytbilden kring den fallne presidenten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar