Befrielsen (Agnieszka Holland 1979). Sådär om konfliktfull
uppsättning av teaterpjäs. Idag mest intressant som en tidskapsel ifrån
livet i Polen strax innan Solidaritet.
Då Lagen Var Maktlös (Raoul
Walsh 1939). Rätt ordinärt pangpang om gangster under förbudstiden.
James Cagney är malplacerad och en skönt diabolisk Humphrey Bogart har
för lite celluloidtid.
Birdman (Alejandro González Iñárritu 2014). Oftast hysteriskt kul och virtuost filmad, men för lång.
Cass - Huliganen (John
S. Baird 2008). Rätt bra men kanske omotiverat våldsam biopic om
legendarisk engelsk fotbollshuligan. En av de bättre filmerna i
subgenren "hooliganexplotation".
Europa Europa (Agnieszka
Holland 1990). Modern klassiker om judisk pojke som för att överleva
WW2 låtsas vara tysk. En oerhört stark filmupplevelse. Scenerna där
huvudpersonen betraktar Lodz-ghettot ifrån ett spårvagnsfönster kan vara
den bästa skildringen av förintelsen på film.
Unga Sophie Bell (Amanda Adolfsson 2014). Pretentiös, ytligt och oengagerande. Klar kalkonvarning.
Hey Good Lookin'
(Ralph Bakshi 1982). Sedvanligt fantastiskt flippade animationer (och
lövtunn story) ifrån Ralph Bakshi. Den här bisarra animerade filmen om
tonårsgäng i 50-talets Brooklyn påbörjades redan i mitten av 70-talet,
men fick p.g.a. motstånd ifrån filmbolaget i princip tecknas om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar