fredag 12 juni 2009

Istället för Pygmy, Rant!

Det är sällan som jag inte läser klart en bok som jag påbörjat, men Chuck Palahniuks nya roman Pygmy var tyvärr helt oläsbar. Med ca 60 sidor kvar gav jag upp. Det fanns ingen glädje i läsningen. Synd, för historien om en utbytesstudent ifrån en totalitärstat som kommit till USA för att planera ett terroristattentat var lovande. Dessvärre berättar författaren i from av rapporter skrivna hem av agenten, i stil med hjärntvättat propagandatext. Ett språkexperiment som inte fungerar alls!

Jag gav dock Palahniuk en ny chans och började istället läsa hans roman Rant från 2007. Ett experiment som är betydligt mer lyckat. I form av så kallad "oral history", det vill säg citat ifrån en mängd personer tecknas en imponerande framtidsvision. Huvudpersonen Rant är en rabiessmittad men karismatisk "misfit", som ägnar sig åt den bilburna subkulturen "partycrashing". Det är väldigt medryckande och spännande, i alla fall fram till Palahniuk börjar blanda in tidsresor. Då blir till och med för otroligt för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar