söndag 27 december 2009

Mitt svar från ministern!

Efter att ha sett Sharkwater blev jag så upprörd att jag skickade ett mail till miljödepartementet, där jag krävde att Sverige ska förbjuda hajfensfiske. Efter några veckor fick jag faktiskt svar:

Martin!

Tack för ditt e-brev angående hajfiske. Du skrev ursprungligen till miljöminister Andreas Carlgren men eftersom det är jag som har hand om fiskefrågorna så kommer svaret från mig.

Jag vill inledningsvis poängtera att regeringens inställning är att djur ska behandlas med respekt och värdighet. Jag tycker precis som du att det är upprörande när djur behandlas illa och förfarandet att skära av hajfenor, så kallad ”finning”, är inte acceptabelt.

Sverige har anslutit sig till EU:s förordning (EG) nr 1185/2003 om avlägsnande av hajfenor ombord på fartyg. Förordningen innebär att finning är förbjudet i alla gemenskapsvatten och för alla gemenskapsfartyg världen över. Sverige och övriga EU är också pådrivande inom FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation (FAO) för att ytterligare förbättra förvaltningen av hajar.

Slutligen vill jag säga att jag är övertygad om att vi konsumenter kan göra skillnad genom att vi gör medvetna val.

Med vänlig hälsning

Eskil Erlandsson
Jordbruksminister

Det känns skönt att regeringen står på samma sida som jag i den här frågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar