onsdag 30 december 2009

Fem bra album från 2009!

Observera att det här inte behöver vara årets fem bästa album. Det rör sig istället om fem bra skivor som kom ut i år och som jag vill lyfta fram, eftersom jag har lyssnat mycket på dem.

Richard HawleyTruelove's Gutter är utan tvekan årets bästa album. Äntligen har han fått till en helgjuten skiva med bara topplåtar. Sorgsna och känsliga ballader framträder i genialiska arrangemang. Bättre än så här blir det inte.

Chris IsaakMr. Lucky är även det en sorgsen men bra skiva. Årets mest förbisedda album om du frågar mig. Chris Isaak är en fantastisk sångare och låtskrivare som i sina sånger fångar något väsentligt om att vara människa, samtidigt som det ges ekon av en tid som flytt.


Ett nytt album med Wilco är alltid en världshändelse. WilcoWilco [the album] är kanske inte bandets bästa album, men ändå bättre än det mesta ifrån 2009. Som alla deras skivor växer den efter upprepade genomlysningar!

Till skillnad ifrån mitt stora jazzår 2008, blev det inte så mycket jazz i år. Hypnotic Brass Ensemble – Hypnotic Brass Ensemble får symbolisera årets jazzlyssnande och visar att den här musiken fortfarande har en framtid. Vilket sväng, vilket ös, vilket blås!

Jag vet att jag har tjatat om det här albumet tidigare på bloggen. Men Clint MansellMoon är nog årets upptäckt för mig. Musik till en mästerlig film som till och med överträffas själva filmen. Är Clint Mansell den nya Ennio Morricone?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar