tisdag 21 september 2010

Var bor du?



Även om det här inte är en politisk blogg så vill jag ändå kommentera valet. Precis som alla andra är jag bestört över att SD nu kommer in i riksdagen och som en progressiv person med sympatier för socialdemokraterna är jag självklart inte alldeles förtjust i att regeringen sitter kvar, även om jag kan säga att det inte var oväntat.

Valet har dock gjort mig stolt över att vara stockholmare som aldrig förr. I min hemstad Stockholm är SD inget riksdagsparti och de kom inte heller in i stadshuset. I sådana lägen känner man sig rätt nöjd över att bo i en småborgerlig tjänstemannastad trots allt. Att nästan hela staden röstade blått kan jag därför leva med. Tunnelbanekartan ovan (som ni ser bättre här: http://www.svd.se/nyheter/politik/valet2010/bla-linje-dominerar-stockholm_5370149.svd?service=graphic) visar att min hemstadsdel Abrahamsberg är blå trots en för Bromma påfallande brist på villor. Glädjande är att mina gamla uppväxtkvarter vid Zinkensdamm är röda. Ännu har inte de orättfärdiga omvandlingarna till bostadsrätter gjort alla i innerstaden till moderater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar