onsdag 2 februari 2011

Mera Argento-soundtracks.

Dario Argento må vara den obestridda mästaren i skräckfilmsgenren (till och med jag som inte gillar skräckfilm i vanliga fall uppskattar hans filmer), men utan filmmusiken skulle nog hans filmer inte alls vara lika effektivt skrämmande. Dario Argento måste ha en eloge för att han valt att låta musiken till sina filmer komponeras av personer med en oortodox inställning till filmmusik. Några av de bästa finns samlade på Various Artists – Puro argento vivo som är en alldeles utmärkt retrospektiv.


Vill man lyssna på enskilda Argento-soundtracks; vimlar det av dem på Spotify (sök på de italienska originaltitlarna). Till Argentos första film Ljudet från kristallfågeln från 1970 skrev Ennio Morricone musiken (liksom till de två följande, Soundtrack/Cast Collection – Morricone, Ennio - An Ennio Morricone-Dario Argento Trilogy är en samling med ett urval med den bästa musiken ifrån de tre filmerna). Det blev ett klassiskt soundtrack som måste räknas till Ennio Morricones främsta (vilket inte säger lite). Ennio MorriconeL'uccello dalle piume di cristallo är tidstypiskt experimentellt men tidlöst.

Ennio Morricone i alla ära men det är det italienska syntbandet Goblin som alltid kommer att associeras med Darip Argentos filmer. Ett givande samarbete som inleddes när Argento och Morricone blev ovänner under arbetet med Dario Argentos tredje film Four flies on grey velvet. Det två första Argento/Goblin - samarbetena Various Artists – Profondo Rosso & GoblinSuspiria är helt otroligt skrämmande soundtracks fulla av oväntade infall, samtidigt bjuder de bitvis på ett nästan funkigt sväng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar