torsdag 8 november 2012

Hamburgs Cinematek.

Hamburgs Cinematek är döpt efter Fritz Langs klassiker Metropolis.
Förutom i Stockholm, har jag besökt cinemateken i Bryssel, Wien, Hamburg, och Amsterdam. Jag tillhör de film-snobbar som försöker leta upp repertoar/repris-biografer när jag är utomlands. Det börjar bli lite av ett måste för mig under mina resor.

Amsterdams splitternya arkitektoniska mästerverk till cinematek får ursäkta, det mysigaste cinematek som jag har besökt ligger i Hamburg. Med en skön gammaldags biosalong, murrig inredning, och kombinerad bar/cafe, ger Hamburgs cinematek den där kontinentala känslan som inte riktigt kan infinna sig i Stockholm.

Jag kan tyvärr inte säga vilka dessa båda herrar är. Något säger mig att de har filmanknytning.

Espresso och kolsyrat iste. Den perfekta kombinationen inför ett biobesök.
Den film som visades den kväll i juni när jag var där, var original-versionen av Cat People. En film som håller än.

Så här ska en biograf se ut.

En riktig biograf har balkong.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar