söndag 7 december 2014

Filmlogg vecka 49.

Don Jon (Joseph Gordon Levitt 2013). Skådisen Joseph Gordon Levitt gör regidebut med en ytterst habil komedi om porrmissbruk. Han måste inte till varje pris ställa sig bakom kameran igen.

The Imposter (Bart Layton 2012). Märklig dokumentär om en försvunnen pojke som dyker upp igen i en annan persons gestalt. Spännande om dubbelsidigt bedrägeri. Finns att se på SVTPlay: http://www.svtplay.se/video/2515782/the-imposter.

Gravity (Alfonso Cuarón 2013). Något överskattat kvasifilosofiskt rymdäventyr. Gör sig nog bäst i en fullt utrustad biosalong.

Marseille (Oliver Panchot 2014). Fransk crime med incestuösa inslag. Inte dåligt gjort, men alltför oengagerad för att fungera som mer än tidsfördriv. Mest för fans av fransk kriminalfilm.

En Kvinnas Martyrium (Carl Th. Dreyer 1928). Klassisk stumfilm om rättegången mot Joan d'Arc. En milstolpe i filmhistorien som blev en oförglömlig filmupplevelse med nykomponerad musik av Hydras Dream under en stumfilmskonsert på Cinemateket. Filmen minus Hydras Dreams musik finns på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=CxJSGMK9yRE.

Faro (Fredrik Edfeldt 2013). Osynkad svensk filmpoesi om en mördare och hans dotter på flykt i skogen. En del fina bilder men en stor besvikelse med tanke på att filmen är gjord av samma team som låg bakom den fantastisk filmen Flickan.

Perfect Mothers (Ann Fontaine 2013). Solindränkt dosig Doris Lessing-filmatisering, där två väninnor inleder sexuella relationer med varandras söner. Mer såpopera än provocerande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar