måndag 6 juli 2009

Böcker som jag läst under min semester: Samaritan.

Har nyligen kommit hem från en två och en halv vecka lång semester på Gotland. Jag hade verkligen tur med vädret om man säger så. Mellan allt bad och glassätande hann jag även ta i tu med min gigantiska bokhög någorlunda. Samaritan av min favo Richard Price från 2003 var bra men ändå något av en besvikelse. Den höga standard och känsla för "gatan" som Price alltid har (inte minst i sitt senaste mästerverk Lush life: läs) infinner sig, men storyn haltar. Berättelsen om en idealistisk lärare som vägrar att uppge namnet på den som misshandlade honom kommer inte riktigt igång, trots nästan 500 sidor (vilket kanske är i mastigaste laget). Bra atmosfär och frän socialrealism gör endå boken mycket läsvärd, men de episka ambitionerna slår tyvärr inte riktigt ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar