tisdag 7 juli 2009

Böcker som jag läst under min semester: The 25th hour.

Spike Lees film 25th hour från 2002 har sedan länge varit en av mina absoluta favoritfilmer. Men det är först nu som jag läst boken som den bygger på. Att filmen blev så bra förstår man verkligen. David Benioffs debutnovell har rent filmiska kvalitéer och hör till de bästa böcker jag läst. Täta miljöskildringar av New York åren före elfte september blandas med person orträtt som är komplexa och samtidigt undflyende. Ingen är rent igenom god i den här berättelsen om en "hipp" knarklangares sista dag i frihet innan ett fängelsestraff. Huvudpersonerna brottas med ångest, dunkla drifter, personliga misslyckanden och andra tillkortakomanden. Samtidigt som de försöker leva sina liv i en stad som verkligen aldrig sover. New Yorks välkända puls har väl aldrig skildrats lika väl i litteraturen, utan att det för den skull blir alltför uppenbart. Läs, läs, läs (och se naturligtvis även filmen)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar