måndag 6 juli 2009

Min tribut till Jackie!

Jag är medveten om att den här kommentaren till Michael Jacksons bortgång kommer lite sent, men jag har inte kunnat sluta lyssna på Off the wall och Thriller de senaste dagarna. Jacksons låtar har liksom alltid funnits där (inte minst via ungdomens MTV - tittande). Därför är det tråkigt att jag först nu med hans bortgång har börjat lyssna på hans oftast fantastiska musik. En musik som kanske mer en någon annans förändrade uppfattningarna om hur populärmusik ska låta. Det finns ett före och efter Michael Jackson i musikhistorien, och radiostationerna gick från att spela rätt slät pop till en betydlig mer svängig sådan. Dessutom bidrog Jackson nästan själv till att ge den svarta musiken en andra chans hos den vita publiken, under en period när den nästan hade börjat att glömmas bort!

Min favoritlåt med Michael Jackson har alltid varit Can you feel it från 1980. Den har bland mycket annat sköna "Jehovas vittne" - vibbar, vilket förstärks av den briljanta videon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar