fredag 30 december 2011

Årets tio bästa filmer på bio.

2011 blev av någon märklig anledning året då jag nästan slutade att gå på bio (bortsett ifrån Cinemateket då). Det hade en mängd förklaringar, men de främsta var väl höga biljettpriser och framförallt för mycket oväsen i biosalongerna. Det har gjort att jag allt mer har kommit att vänta in DVD - släppen, för att kunna se film ostört utan störande element som mobiltelefoner, prassel och allmänt prat i stolsraderna.

Även om jag inte har hunnit se senhöstens mest omtalade filmer, har jag i alla fall lyckats få ihop en lista med årets tio bästa filmer på bio. Den står sig rätt bra om du frågar mig (fast i övrigt var väl knappast 2011 något cineastiskt år att minnas).

1. The Tree Of Life.
2. Blue Valentine.
3. Gudar Och Människor.
4. Rio.
5. Dogtooth.
6. Brighton Rock.
7. Rabbit Hole.
8. Enter The Void.
9. Attenberg.
10. Black Swan.

Den bästa svenska icke-dokumentär som jag såg i år var Odjuret, medan årets sämsta film utan konkurrens är Norwegian Wood.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar