tisdag 13 december 2011

En hyllning till Wings - mina favoriter.

I mitt förra inlägg beskrev jag Paul McCartneys 70-talsband Wings som Beatles-light. Ett lite orättvisst påstående som både stämmer och inte. För Wings är dels den logiska fortsättningen på Beatles, där Paul McCartney under de sista åren i princip var ensam musikalisk motor, Wings saknar dock hårdheten och den mer oskrubbade delen av Beatles (Beatles utan John Lennon, alltså). Till och med Paul McCartneys rock-låtar med Wings känns osedvanligt studio-tvättade, och Wings är främst en outlet för McCartneys geniala melodi-snille och förmåga till himmelsk vackra arrangemang. Personligen har jag alltid älskat Wings, även om flera av deras album är lite ojämna, Paul McCartney har ibland lidit av bristande kvalitetskontroll och en svaghet för inte alltid roliga musikaliska pastischer. Det tar dock inte ifrån det faktum att Wings spelade in några av 70-talets bästa låtar, och att Paul McCartney skrev minst lika många mästerliga sånger till sin andra grupp, som till sin första. Här nedan kommer mina favoriter med Wings.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar