fredag 27 augusti 2010

100 album du inte visste att du behövde höra #68 God Help The Girl (2009).


I kväll spelar Glasgows finaste poporkester Belle & Sebastian på Popaganda, och jag är alldeles för trött för att orka ta mig dit och se mitt gamla favoband. Men alla som inte är där och liksom jag längtar efter det nya albumet som dyker upp i vinter kan lyssna på God Help The Girl – God Help The Girl, som smögs ut utan några större fanfarer förra sommaren. I princip är Stuart Murdochs kombinerade film/album - soloprojekt som går under titeln God Help The Girl ett Belle & Sebastian - album under en annan moniker. Det är gruppen som spelar på albumet även om Stuart Murdoch nog har bestämt allt den här gången, precis om det var i gruppens begynnelse. Även musiken återanknyter till de tidiga Belle & Sebastian - åren och hur mycket jag än gillar gruppens nya svängiga upplaga så har man saknat den lågmälda sovrumspopen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar