tisdag 4 augusti 2009

The Lazarus project.

Alexandar Hemon. Lägg det namnet på minnet. Efter att ha läst hans roman The Lazarus project som gavs ut förra året är jag övertygad om att han kommer bli en av de kommande årens stora författare. För det här kan vara det bästa som jag läst i år. Den Bosnienfödda amerikanen Hemon har skrivit en hypnotiserande berättelse om ett alterego som brottas med sina båda identiteter, som bosnier och amerikan, samtidigt som han försöker skriva en bok om en viss Lazarus, en judisk immigrant som sköts ihjäl av Chicagos polischef 1910. Ett projekt som tar honom till Europas östliga granntrakter. Områden som både är fast i det förflutna och försöker ta sig in i den nya tiden. Detta löper parallellt med historien om Lazarus och på något sätt går de in i varandra. Det skapar en mångbottnad och gåttfull helhet som blir en oförglömlig läsupplevelse.

1 kommentar:

  1. Nowhere Man är en annan fantastisk roman av Hemon. Jag skall läsa The Lazarus Project så snart jag bara kan. Jag håller med dig om att han är en stor författare. Språket och situationerna är personliga och starka.

    SvaraRadera