lördag 29 augusti 2009

Propaganda: Dag 1.

Första dagen av Propaganda var väl så där om jag ska vara helt ärlig. Det var dock inte spelplatsens fel. Ett bättre ställe att anordna en festival på än Eriksdalsbadet kan knappast finnas. Stort och rymligt med god möjligheter att sitta ner, bland annat den fantastiska läktaren!

"Nyjazzduon" Wildbirds & Peacedrums inledde och precis som på skiva lät det fördjävligt "live". Experimentell musik när den är som sämst. Strax efter gick det hajpade stjärnskottet Hajen upp på den stora scenen, som dock kändes för stor för hennes känsliga visor. Dock så bjöd hon på en fin cover av Beach Boys Dont worry baby och det känns som hon kan bli något stort en dag. Parken följde därefter och de blev dagens överraskning. Efter lite teknikstrul så fick de upp ett djäkla partysväng och en saxofon i bandet är alltid ett plus.

Dagens bästa konsert var dock Johnossi, denna gitarr/trummor-duo bjöd på ett sådant drag och sväng att jag genast fick en ny favorit. Dessutom med mycket starka låtar i rygger. Därefter försvann jag ut på Söders höjder för att äta indisk mat och kom tillbaka till andra halvan av Jenny Wilsons set. Det lätt överaskande mycket bra med ett storband i ryggen. The Deportees som är utmärkta på skiva lyckades däremot inte få till sin fina radiorock på scen. Det blev tråkigt och oinspirerat Jag skippade Lycke Li för en fikapaus och då jag kom tillbaka kröp jag upp längst uppe på läktaren för att slippa Steve Akois rätt hemska hipstertekno.

Sedan var det dags för den avslutande konserten och det som hela dagen hade varit en uppvärming för: nämligen MGMT. Att se en konsert i regn är en upplevelse och naturligtvis svängde det bra emellanåt. Men ibland blir det lite för flummigt. Vet inte om denna nya form av "experimentell rock" från staterna riktigt passar mig. Cyklade därefter hem i ösregn med förhoppningar om många fina konserter idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar