onsdag 27 maj 2009

The Brothers Bloom.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om The Brothers Bloom. I början känns den sökt och inställsam i sitt poserande. Men sakta vinner filmen (om två lurendrejare till bröder som vill åt en rik arvtagerskas förmögenhet) över mig. Kläderna och rekvisitan som kan vara de snyggaste som på länge har sett på en bioduk hjälper självklart till, och jag blir alltid imponerad av suggestivt foto och fina europeiska miljöer. Men främst är skådisarna som gör den här pretentiösa kuppfilmen till en sådan njutning att se. Två av mina absoluta favoriter Adrien Brody och Mark Ruffalo spelar brödraparet med bravur. Rachel Weisz är dessutom helt bedårande som kvinnan de ska lura. Hon och Brody är så gulliga ihop att man nästan smällar av. Jag misstänker starkt att filmen har charmat mig och att det egentligen rör sig om ett luftslott. Men i sådant fall är det ett luftslott med förvånansvärt mycket substans!

1 kommentar:

  1. The Brothers Bloom är mycket bra. Alla tre är bra.

    Men se för guds skull Rian Johnson's första film "Brick" från 2005 - den är riktigt bra.

    SvaraRadera