onsdag 20 maj 2009

Det amerikanska löftet.

Den svenska journalisten Martin Gelin följde Barack Obamas presidentvalskampanj från start till mål och har nu skrivit en bok om sina iakttagelser. Obamas seger ser i efterhand både otrolig och förutbestämd ut, men Gelin pekar på att han fyllde ett vakuum som hade uppstått av många amerikaner längtan efter något att tro på. Obama var annorlunda än de vanliga konsultdrivna politikerna och efter åratal av vanstyre från Bush tog han en chans som gick hem. Det mest uppenbara med Det amerikanska löftet är att Obamas kampanj fungerade "nedifrån och upp" och att kampanjarbetarna spelade en lika stor (om inte större) roll än kandidaten.

Den här typen av gräsrotskampanjer har tidigare i amerikansk historia krossats hårt när det börjat hetta till, men den här gången gick det vägen. Det fanns ett drag av profesionalitet, där man vågade satsa på nya grepp. Just beskrivningen av kampanjmekanismerna och framförallt på fältet rapporter med Obama - supporters är bokens styrka. När Gelin hänger med gruvarbetare i West Virgina, åker bil med New York - kids som åkt till Ohio för registrera väljare eller befinner sig mitt i en kokande svart kyrka i South Carolina, förstår man bredden av Obamas bedrift. Han gav det amerikanska folket tillbaka möjligheten och tron på att själva forma sitt öde!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar