måndag 19 april 2010

Den fantastiska filmen om den fantastiska räven!

Det händer alltför sällan numera att jag formligen blir överrumplad på bio (ett resultat av att jag sett för mycket film tyvärr), men ibland händer det. Den fantastiska räven golvade mig fullständigt. Trots att jag är ett Wes Anderson - fan så hade jag låga förväntningar. Trailern fick mig att associera till en fånig banräventyrsfilm men den var allt annat än det. Det bästa sättet är väl att beskriva Den fantastiska räven som regissörens mest fulländade film hittills, även om den råkar vara tecknad. Full av alla hans "trademarks" som nu är utvecklade till fulländning

Det formligen vimlar av detaljer och referenser, humorn är så smart samtidigt som den bjuder på gapskratt. Det finns så mycket att titta på att det här är en film som garanterat vinner på att ses om. Allt parat med en underliggande sorgsenhet och en känsla av att den historia som berättas är större än vad man kan tro. Det här är också en film som för animationstekniken framåt. Det är gammaldags tecknat men också nyskapande, röstdubningen är till exempel helt otroligt bra (kanske den bästa i historien) och figurerna blir levande, de liksom stiger ut ur en bilderbok.

Egentligen kan jag ösa superlativ över Den fantastiska räven hur länge som helst men jag konstaterar istället att man måste se filmen för att förstå vad jag pratar om, det är en upplevelse utöver det vanliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar