måndag 29 november 2010

Bästa festivalfilmen någonsin?

I år firade jag tioårsjubileum som besökare på Stockholms filmfestival. Antalet besök och starka filmupplevelser har väl varierat genom åren, det har säkert blivit över hundra filmer allt som allt. Den av festivalfilmerna som lever kvart mest i mitt minne är Bully som jag såg på festivalen 2001.

Larry Clarks (Kids) film vann bronshästen det året men gick aldrig upp på bio ,och tillhör de filmer som har glömts bort. Helt orättvist för det är ett mästerverk om ondska och tonåriga gruppmekanismer som går helt fel, filmat med en blandning av fascination och äckel som ger en sällsynt stark visuell effekt. Tematiken i Bully går igen i Brotherhood, den bästa filmen som jag såg på årets festival. En film som jag verkligen hoppas i alla fall får svensk DVD - distribution.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar