torsdag 18 december 2008

Glengarry Glen Ross.

Att jag går på teatern tillhör verkligen ovanligheterna! Jag föredrar att gå på bio om jag säger så. Då jag ändå befann mig i kulturhuset och Stadsteatern reade ut biljetter för hundra spänn, passade jag på att gå och se Glengarry Glen Ross tidigare i kväll. En pjäs skriven av giganten David Mamet från 80 - talet av karaktären "män bryter samman". Filmen som bygger på pjäsen håller jag högt och historien om mer eller mindre misslyckade fastighetsmäklare som ständigt måste prestera är full av härliga typer.

Även fast jag inte gillar teater speciellt mycket tyckte jag att uppsättningen var ovanligt bra. Scenografin som bestod av ett antal kontorsbås var effektiv och Claes Östergrens översättning fångade upp Mamets knivskarpa dialog. Skådisarna var dessutom riktigt bra. Inga kändisar men de spelade verkligen bra. Det blev ensemblespel av högsta klass. Kanske borde jag gå mer på teater, det här gav faktiskt mersmak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar