lördag 13 december 2008

Män som hatar kvinnor.


Har som sista person i det här landet börjat läsa Stieg Larsson Millenium - triologi. Då det har gått och blivit ett internationellt fenomen tyckte jag att det var lika bra att ge dem en chans, fast jag sedan länge tröttnat på svenska deckare/thrillers. Efter att ha läst Män som hatar kvinnor känns det dock tveksamt om jag kommer att ta mig an de återstående böckerna. Jag blev inte speciellt imponerad. Boken var bitvis illa skriven och intrigen trist. Mikael Blomqvists letande efter familjehemligheter hos familjen Vangler stod mig snart upp i halsen.

Lisbeth Sallander känns dock som en frisk fläkt i thrillervärlden och är säkert en delförklaring till varför dessa böcker blivit så framgångsrika. Tyvärr delar hon utrymme med Mikael Blomqvist som är urtypen för en klichéfylld hjälte i bestsellers. Han är visserligen inte polis men i övrigt föga originell. I mycket påminner boken om ett annat världsomspännande fenomen, Da Vinci koden. Det är lättläst och dramatiken stegras gradvis, en typ av läsupplevelse som inte ger något. Litteratur för folk som inte brukar läsa böcker ska man kanske kalla det!

1 kommentar:

  1. Äntligen! Håller med helt och hållet. Och jag som trodde att alla i detta land hade gått på "hypen".

    SvaraRadera