lördag 13 december 2008

Min kropp är fördömd.

Satte mig och såg Min kropp är fördömd (This property is condemed), en tidig Sidney Pollack - film från 1966 tidigare i kväll. Den var en av de sista i den långa rad av Tenesse Williams - filmatiseringar som Hollywood hade spottat ur sig sedan 1950 - talet. Typiskt för Williams utspelar sig filmen i en sydstatshåla, den här gången en järnvägsknytpunkt. En man från huvudkontoret (Robert Redford) dyker upp för att lägga ned järnvägsstationen och naturligtvis får han ihop det med en "het" lokal tjej som längtar bort (Natalie Wood).

Filmen var knappast speciellt bra men ändå underhållande på det sätt melodramiska sydstatsdramer ofta är. Det här en genre som som jag har en viss förkärlek för. Min kropp är fördömd innehåller så väl "svettig" dialog, överspänt överspel och fina småstadsinteriörer. Redford och Wood som här inte ens har fyllt trettio är dessutom ett osedvanligt gulligt par.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar